تبليغات در پي‌هالز





صفحه 1 از 3 123 آخرآخر
نمایش نتایج 1 به 13 از 28

نام گفتگو: مطلب مهم (2) فشار آمدن به موتور، حتما بخوانید!

  1. #1


    زمان پیوستن
    18 Jan 2012
    نوشته‌ها
    77
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده مطلب مهم (2) فشار آمدن به موتور، حتما بخوانید!

    با توجه به اینکه در گفتگوها دیدم دوستان زیادی در مورد فشار آمدن به موتور صحبت کرده بودن (خصوصا دوستانی که ماشین صفر دارن و نگران آببندی صحیح هستن) توضیحاتی رو میدم که امیدوارم برای همه قابل استفاده و مفید باشه :
    فشار آمدن به موتور، یعنی از موتور در نقطه حداکثر توان با یک تلرانس حدودا 30 درصدی به طور پیوسته انرژی گرفتن. اما تعریف دیگه توان در علم مکانیک حاصلضرب گشتاور در سرعت زاویه ای (همون دور موتور خودمون با یه تبدیل واحد کوچک) است. بنابراین وقتی شما به موتور ماشینتون فشار میارید، در واقع یکی از دو حالت زیر رو به ماشین تحمیل کردین :

    1) یا موتور رو در دور بالایی به کار گرفتین
    2) و یا گشتاور زیادی به شفت خروجی (میل لنگ) وارد کردین

    مورد اول رو اغلب دوستان بهش توجه دارن (همونطور که در دفترچه هم بهش اشاره شده، ماکزیمم 3500)، اما رعایت کردن مورد دوم یه کم مشکلتره، دوتا مثال میزنم برای روشن شدن مطلب :
    شما وقتی مشغول حرکت در یک جاده با شیب ملایم رو به بالا هستید، اگر با دنده یک حرکت کنید و دور موتور روی فرضا 2500 فیکس باشه، با اینکه با دنده پنج حرکت کنید و باز دور موتور روی 2500 فیکس باشه، دارید دو توان مختلف از موتور میگیرید که دومی چند برایر اولی هست (برابر تقسیم نسبت تبدیلها در دنده پنج و یک)، مثال دیگر اینه که فرضا وقتی شما در بدو حرکت از حالت سکون فرضا اشتباهی به جای دنده یک، ماشین رو در دنده سه قرار میدید وماشین حتی با گاز دادن زیاد باز خاموش میشه، مثل اینه که توی یه سربالایی خیلی شدید با دنده یک انقدر به ماشین فشار میاد که موتور خاموش میشه، (دقت کنید در هر دو حالت گشتاور بیش از حد به موتور اعمال شده) لذا :

    1) حتی المقدور از موتور ماشینتون (حتی پس از دوران آببندی) در دوری بالاتر از دور حداکثر گشتاور (حدود 3700rpm) استفاده نکنید.

    2) از حرکت با گشتاور بالا در دور پایین (در اصطلاح مکانیکیها دنده مرده) به شدت پرهیز کنید.

    3) دنده ها رو با دقت عوض کنید، چون دنده اشتباهی (چه خیلی مرده، چه معکوسی که دور رو خیلی بالا ببره) میتونه به موتور ماشین آسیب جدی وارد کنه.

    امیدوارم موتور ماشین همه تندرسوارن عزیز حالا حالاها براشون بچرخه!

  2. 19 نفر از کاربران ، از دوست گرامی Asad G به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    asakcity (13 October 2012), ATOS (13 June 2012), اصغر رضازاده (17 October 2012), ehsan1152 (13 June 2012), enginer03 (13 June 2012), hasoj (7 June 2012), kian99 (12 October 2012), kotlas (17 March 2013), mahdi13 (7 June 2012), mse1445 (13 October 2012), MSv-Classic (13 June 2012), natsihit (17 October 2012), PAYAM (13 June 2012), raminazad (17 January 2016), rezamohammadi153 (17 July 2012), rza_bgy (13 June 2012), sael90 (13 June 2012), sam_cj (12 October 2012), sina sinaie (7 June 2012)

  3. #2


    زمان پیوستن
    09 Oct 2010
    شهر
    شیراز
    اتومبيل
    ندارم
    گوشی موبایل
    GALAXY s plus
    نوشته‌ها
    1,129
    تشکر شده:
    1290

    پیش گزیده

    روغن مناسب وشستشو موتور در زمان آببندی فراموش نشه

  4. #3


    زمان پیوستن
    24 Oct 2011
    نوشته‌ها
    89
    تشکر شده:
    46

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط Asad G مشاهده گفتگو
    شما وقتی مشغول حرکت در یک جاده با شیب ملایم رو به بالا هستید، اگر با دنده یک حرکت کنید و دور موتور روی فرضا 2500 فیکس باشه، با اینکه با دنده پنج حرکت کنید و باز دور موتور روی 2500 فیکس باشه، دارید دو توان مختلف از موتور میگیرید که دومی چند برایر اولی هست (برابر تقسیم نسبت تبدیلها در دنده پنج و یک)،
    دوست عزیز من متوجه نشدم. یعنی اگه ماشین با دنده بالا حرکت کنه حتی با دور مناسبی مثل 2500(( که دور نرمال ماشین بوده و احتیاجی به تعویض دنده نیست )) باز هم باید از دنده پایینتر تو سربالایی استفاده کرد؟
    ایا اینجوری باعث نمیشه که موتور تو دنده پایین تر با دور خیلی بالاتری کار کند و اتفاقا فشار بیشتری به موتور بیاد؟

  5. #4


    زمان پیوستن
    18 Jan 2012
    نوشته‌ها
    77
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط aapo مشاهده گفتگو
    دوست عزیز من متوجه نشدم. یعنی اگه ماشین با دنده بالا حرکت کنه حتی با دور مناسبی مثل 2500(( که دور نرمال ماشین بوده و احتیاجی به تعویض دنده نیست )) باز هم باید از دنده پایینتر تو سربالایی استفاده کرد؟ایا اینجوری باعث نمیشه که موتور تو دنده پایین تر با دور خیلی بالاتری کار کند و اتفاقا فشار بیشتری به موتور بیاد؟
    دوست خوبم، بایدی وجود نداره، بحث میزان گشتاوریه که روی میل لنگ داره تحمل میشه، اگر توی سربالایی حوصله داشته باشید و با دنده سنگینتر حرکت کنید (البته دور رو بالا نبرید، حوصله کنید!) قطعا فشار کمتری به موتور وارد کردید،البته این رو هم بگم که در سربالایی های معمولی و جاده، لازم نیست اینقدر مراعات بشه چون در طراحی ماشین بازه توانی لحاظ شده، بهترین ملاک میزان فشاریه که به پدال گاز میارید تا دور رو بالا ببرید، اگر میبینید خیلی فشار لازمه برای اینکه دور رو مثلا روی دو هزار نگه دارید، یا ماشین خیلی کند شتاب میگیره (علی رغم فشردن پدال گاز) ، بجای این کار یه دنده معکوس به ماشی بدبد خیلی بهتره.

  6. کاربر زیر از دوست گرامی Asad G به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    ehsan1152 (14 June 2012)

  7. #5


    زمان پیوستن
    21 Sep 2009
    شهر
    کرمانشاه
    اتومبيل
    Ford C Victoria 1955
    گوشی موبایل
    Nokia 5700XM
    نوشته‌ها
    1,001
    تشکر شده:
    2382

    پیش گزیده

    سلام
    من فکر مي کنم شما در توضيحاتتون اشتباه کرديد هرچند که اصل مطلب صحيح هست، شما چند بار از واژه گشتاور استفاده کرديد منظور شما گشتاور موتور هست يا گشتاور سر چرخها؟ گشتاوري که ميل لنگ داره تحمل ميکنه يعني چه؟ منظور شما بار روي موتور هست؟ اگر با ماشيني بادنده 3 از حالت سکون حرکت کنيم دنده مرده حساب ميشه و به گفته شما "حرکت با گشتاور بالا در دور پايين" اين عبارت شما نا مفهوم هست! همونطور که خود شما نوشتين حاصلضرب گشتاور در سرعت زاويه اي برابر توان هست بنابر اين اون چيزي که باعث دنده مرده ميشه گشتاور پايين در دور پايين هنگامي که موتور زير بار هست


    نقل قول نوشته شده توسط Asad G مشاهده گفتگو
    شما وقتي مشغول حرکت در يک جاده با شيب ملايم رو به بالا هستيد، اگر با دنده يک حرکت کنيد و دور موتور روي فرضا 2500 فيکس باشه، با اينکه با دنده پنج حرکت کنيد و باز دور موتور روي 2500 فيکس باشه، داريد دو توان مختلف از موتور ميگيريد که دومي چند براير اولي هست (برابر تقسيم نسبت تبديلها در دنده پنج و يک)،
    توان و گشتاور مختلف از گيربکس صحيح هست، اگر به گفته شما توان گرفته شده از دومی یعنی دنده 5 و دور موتور 2500 چند برابر اولی یعنی دنده یک و دور 2500 هست نتیجتا ماشین باید راحت تر بالا بره؟! اما در عمل این طوری نیست! این تناقض یعنی چه؟
    آخرین ویرایش به وسیله equinoxe : 13 June 2012 در 03:16 PM
    سرباز مرزباني، نقطه صفر مرزي

  8. کاربر زیر از دوست گرامی equinoxe به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    moje90 (13 June 2012)

  9. #6


    زمان پیوستن
    18 Jan 2012
    نوشته‌ها
    77
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط equinoxe مشاهده گفتگو
    سلام
    من فکر مي کنم شما در توضيحاتتون اشتباه کرديد هرچند که اصل مطلب صحيح هست، شما چند بار از واژه گشتاور استفاده کرديد منظور شما گشتاور موتور هست يا گشتاور سر چرخها؟ گشتاوري که ميل لنگ داره تحمل ميکنه يعني چه؟ منظور شما بار روي موتور هست؟ اگر با ماشيني بادنده 3 از حالت سکون حرکت کنيم دنده مرده حساب ميشه و به گفته شما "حرکت با گشتاور بالا در دور پايين" اين عبارت شما نا مفهوم هست! همونطور که خود شما نوشتين حاصلضرب گشتاور در سرعت زاويه اي برابر توان هست بنابر اين اون چيزي که باعث دنده مرده ميشه گشتاور پايين در دور پايين هنگامي که موتور زير بار هست
    توان و گشتاور مختلف از گيربکس صحيح هست
    سلام دوست گرامی، منظور از گشتاور، گشتاور موتور هست نه گشتاور سر چرخ (یا به قول شما بار روی موتور)، زیر بار بودن موتور یعنی اعمال گشتاور زیاد به موتور (بر خلاف تصور اغلب مردم دقت کنید که این به معنای بالا بودن دور نیست)، یه مثال میزنم شاید به برداشت درست از حرفم کمک کنه :
    فرض کنید شما روی یک جاده کفی با سرعت 5 کیلومتر با دنده 1 و دور موتور 1500 در حال جرکت هستید، حالا کم کم شیب جاده زیاد میشه، شما برای اینکه سرعت رو روی 5 (یا دور رو روی همون 1500) نگه دارید، باید کمی بیشتر گاز بدید،
    در این حالت دور موتور تغییری نکرده، ولی گشتاور خروجی موتور افزایش پیدا کرده.
    حالا فرض کنید شیب همینطور زیاد و زیادتر میشه تا جایی که با وجود دنده یک و فشردن گاز تا ته، باز موتور ماشی خاموش میشه، این به خاطر اینکه وقتی فرضا شما در جاده با شیب 70 درجه حرکت میکنید، گشتاور به سمت بینهایت میل میکنه و موتور خاموش میشه، این فشاری که در این حالت به موتور میاد، با فشاری که هنگام جرکت از حالت سکون با دنده 5 میاد (که به احتمال زیاد موتور خاموش میشه ) برابره،

    در هر دوحالت گشتاور بیش از حد به موتور اعمال شده.
    در مورد گیربکس هم توضیح مفصله و خارج از این بحث.

    اگر علاقه داشتید کتاب طرای اجزای شیگلی، مربوط به رشته مهندسی مکانیک در طراحی جامدات رو یه ورق بزنید.
    بازم اگر سوالی بود در خدمتم.

  10. 2 نفر از کاربران ، از دوست گرامی Asad G به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    ehsan1152 (14 June 2012), moje90 (13 June 2012)

  11. #7


    زمان پیوستن
    18 Jan 2012
    نوشته‌ها
    77
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط equinoxe مشاهده گفتگو
    سلام
    من فکر مي کنم شما در توضيحاتتون اشتباه کرديد هرچند که اصل مطلب صحيح هست، شما چند بار از واژه گشتاور استفاده کرديد منظور شما گشتاور موتور هست يا گشتاور سر چرخها؟ گشتاوري که ميل لنگ داره تحمل ميکنه يعني چه؟ منظور شما بار روي موتور هست؟ اگر با ماشيني بادنده 3 از حالت سکون حرکت کنيم دنده مرده حساب ميشه و به گفته شما "حرکت با گشتاور بالا در دور پايين" اين عبارت شما نا مفهوم هست! همونطور که خود شما نوشتين حاصلضرب گشتاور در سرعت زاويه اي برابر توان هست بنابر اين اون چيزي که باعث دنده مرده ميشه گشتاور پايين در دور پايين هنگامي که موتور زير بار هست



    توان و گشتاور مختلف از گيربکس صحيح هست، اگر به گفته شما توان گرفته شده از دومی یعنی دنده 5 و دور موتور 2500 چند برابر اولی یعنی دنده یک و دور 2500 هست نتیجتا ماشین باید راحت تر بالا بره؟! اما در عمل این طوری نیست! این تناقض یعنی چه؟
    این تناقض نیست دوست عزیزم، وقتی شما دور موتورت روی 2500 هست و شما با دنده 1 حرکت میکنی (حالت1) با دور 2500 و دنده5 (حالت2)، سرعت چرخها نباید یادمون بره:
    در حالت 1، فرضا توان=2500x80
    در حالت 2،فرضا توان=2500x12

    اینم کاملا طبیعیه، وقتی شما با سرعت 100تا شیب 10 درجه رو میری بالا موتور باید توان بیشتری بده تا حالتی که با سرعت 10 تا میرید. (بازم به اختلاف مفهوم توان و انرژی توجه کنید)

    امیدورام تونسته باشم حرفم رو درست منتقل کنم.

  12. کاربر زیر از دوست گرامی Asad G به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    ehsan1152 (14 June 2012)

  13. #8


    زمان پیوستن
    27 May 2009
    نوشته‌ها
    218
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده

    اينکه ميگي يعني اينکه در تمام سربالايي ها بادنده 1 حرکت کرد بهتره حتي اگه موتور دنده ئ ديگه بخواهد اين منطقي نيست در مورد شروع حرکت به خاطر اينرسي و اصطکاک اوليه موتور توان بيشتري مصرف ميکنه( با توجه به دنده )ولي در حرکت اينرسي سکون وجود ندارد واصطکاک کمتره فقط جاذبه زمين بيشتره پس اگه موتور رو دور 2500 باشه و بهش فشار نياد چه لزومي داره بادنده پايينتر حرکت کرد؟در ضمن اينکه اصلا دور موتور بيشتر از 3700 نشه ماشين تنبل ميکنه ودنده مرده هم یعنی زود عوض کردن دنده و حرکت بيش از حد با دور پايين و عدم استفاده از دنده هاي سبک ماشين
    آخرین ویرایش به وسیله raha55 : 13 June 2012 در 07:47 PM

  14. کاربر زیر از دوست گرامی raha55 به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    moje90 (13 June 2012)

  15. #9


    زمان پیوستن
    15 Oct 2008
    نوشته‌ها
    884
    تشکر شده:
    1598

    پیش گزیده

    فکر کنم من این بلا رو سر ماشین در آوردم

    http://www.phalls.com/vbulletin/show...632#post966632
    آخرین ویرایش به وسیله rza_bgy : 13 June 2012 در 09:45 PM
    ...آزادي حق نيست...

  16. کاربر زیر از دوست گرامی rza_bgy به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    moje90 (13 June 2012)

  17. #10


    زمان پیوستن
    21 Sep 2009
    شهر
    کرمانشاه
    اتومبيل
    Ford C Victoria 1955
    گوشی موبایل
    Nokia 5700XM
    نوشته‌ها
    1,001
    تشکر شده:
    2382

    پیش گزیده

    کلی مطلب تایپ کردم خود به خود پاک شد چرا؟
    سرباز مرزباني، نقطه صفر مرزي

  18. 2 نفر از کاربران ، از دوست گرامی equinoxe به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    ehsan1152 (14 June 2012), moje90 (13 June 2012)

  19. #11


    زمان پیوستن
    12 Dec 2009
    شهر
    Young Creek
    اتومبيل
    E2 LP
    گوشی موبایل
    N85; N73
    نوشته‌ها
    406
    تشکر شده:
    298

    پیش گزیده

    قبل ارسال یک کپی ازش تو notepad ذخیره کنید تجربه شخصیه

  20. کاربر زیر از دوست گرامی smith123 به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    equinoxe (14 June 2012)

  21. #12


    زمان پیوستن
    21 Sep 2009
    شهر
    کرمانشاه
    اتومبيل
    Ford C Victoria 1955
    گوشی موبایل
    Nokia 5700XM
    نوشته‌ها
    1,001
    تشکر شده:
    2382

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط Asad G مشاهده گفتگو
    فرض کنيد شما روي يک جاده کفي با سرعت 5 کيلومتر با دنده 1 و دور موتور 1500 در حال جرکت هستيد، حالا کم کم شيب جاده زياد ميشه، شما براي اينکه سرعت رو روي 5 (يا دور رو روي همون 1500) نگه داريد، بايد کمي بيشتر گاز بديد،
    در اين حالت دور موتور تغييري نکرده، ولي گشتاور خروجي موتور افزايش پيدا کرده.
    حالا فرض کنيد شيب همينطور زياد و زيادتر ميشه تا جايي که با وجود دنده يک و فشردن گاز تا ته، باز موتور ماشي خاموش ميشه، اين به خاطر اينکه وقتي فرضا شما در جاده با شيب 70 درجه حرکت ميکنيد، گشتاور به سمت بينهايت ميل ميکنه و موتور خاموش ميشه، اين فشاري که در اين حالت به موتور مياد، با فشاري که هنگام جرکت از حالت سکون با دنده 5 مياد (که به احتمال زياد موتور خاموش ميشه ) برابره،
    در هر دوحالت گشتاور بيش از حد به موتور اعمال شده.
    .
    دوست عزيز اين صحبت هاي شما کاملا اشتباه و بي اساس هست، چه طور ممکنه يک موتور در يک RPM دو گشتاور متفاوت توليد کنه؟! گشتاور به سمت بي نهايت ميل ميکنه يعني چي؟ اون چه نيرويي هست که گشتاور رو به سمت بي نهايت ميل ميده؟ (
    گشتاور = نيرو* بازوي اعمال نيرو) ، تعريف ديگه ي گشتاور نيروي لازم براي چرخاندن هست حالا وقتي گشتاور به قول شما به سمت بي نهايت ميل ميکنه چه طور دوران ميلنگ صفر ميشه و ماشين خاموش ميشه؟شما وقتي از قدرت و گشتاور موتور حرف ميزنيد نبايد صحبت از سرعت چرخ و دنده و ضريب دنده بزنيد فقط بايد پارامترهاي مربوط موتور رو در نظر بگيريد،قدرت =( گشتاور * سرعت زاويه اي)،
    شما مدام مثال مي زنيد و از مثالهاي خودتون نتيجه گيري اشتباه مي کنيد موتور خودرو يک نمودار توان - گشتاور داره و از روي اون گشتاور و توان خودرو در هر RPM محاسبه ميشه و اين توان و گشتاور براي هر نقطه از RPM فقط يک عدد بدست مياد و هيچ ربطي به دنده اعمال شده به خودرو نداره!


    نقل قول نوشته شده توسط Asad G مشاهده گفتگو
    اينم کاملا طبيعيه، وقتي شما با سرعت 100تا شيب 10 درجه رو ميري بالا موتور بايد توان بيشتري بده تا حالتي که با سرعت 10 تا ميريد. (بازم به اختلاف مفهوم توان و انرژي توجه کنيد)
    .
    اجاز بده مثال رو کاملتر کنم، شما فرض کن دو ماشين يکسان يکي با دنده 1 و دور موتور 4000 و سرعت 30 کيلومتر بالا ميره و ديگري هم با دنده 2 و دور موتور 4000 و سرعت 60 کيلومتر موتور کدوم خودرو توان بيشتري صرف ميکنه؟
    در اينجا چون گفته شده موتور بايد پارامترهاي موتور رو در نظر بگيريم و چون هر دو موتور با RPM مساوي کار مي کنند(طبق همون توضيح بالا) در نتيجه توان مساوي صرف بالا رفتن مي کنند! اما شايد سوال پيش بياد چرا ماشين دومي سريعتر بالاميره ؟براي جواب به اين سوال بايد کل سيستم انتقال قدرت خودرو رو در نظر بگيريم و دليلش اين هست که (ضريب دنده يک*ضريبب ديفرانسيل) سرعت و گشتاور دريافتي از موتور رو به گشتاور خيلي بيشتر و سرعت کمتر تبديل ميکنه و (ضريب دنده 2* ضريب ديفرانسيل) قدرت و گشتاور موتور رو به گشتاور کمتر و سرعت بيشتر (نسبت به دنده يک) تبديل ميکنه!البته توان پايسته هست يعني همون قدري که گيربکس از موتور دريافت ميکنه همون رو صرف غلبه بر اصطحکاک و چرخش چرخها ميکنه اما توي دنده هاي سنگين گشتاور بيشتر توليد ميکنه و توي دنده ي سبک سرعت بيشتر





    سرباز مرزباني، نقطه صفر مرزي

  22. کاربر زیر از دوست گرامی equinoxe به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    mahansaman (11 October 2012)

  23. #13


    زمان پیوستن
    18 Jan 2012
    نوشته‌ها
    77
    تشکر شده:
    93

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط equinoxe مشاهده گفتگو

    دوست عزيز اين صحبت هاي شما کاملا اشتباه و بي اساس هست، چه طور ممکنه يک موتور در يک RPM دو گشتاور متفاوت توليد کنه؟! گشتاور به سمت بي نهايت ميل ميکنه يعني چي؟ اون چه نيرويي هست که گشتاور رو به سمت بي نهايت ميل ميده؟ (
    گشتاور = نيرو* بازوي اعمال نيرو) ، تعريف ديگه ي گشتاور نيروي لازم براي چرخاندن هست حالا وقتي گشتاور به قول شما به سمت بي نهايت ميل ميکنه چه طور دوران ميلنگ صفر ميشه و ماشين خاموش ميشه؟شما وقتي از قدرت و گشتاور موتور حرف ميزنيد نبايد صحبت از سرعت چرخ و دنده و ضريب دنده بزنيد فقط بايد پارامترهاي مربوط موتور رو در نظر بگيريد،قدرت =( گشتاور * سرعت زاويه اي)،
    شما مدام مثال مي زنيد و از مثالهاي خودتون نتيجه گيري اشتباه مي کنيد موتور خودرو يک نمودار توان - گشتاور داره و از روي اون گشتاور و توان خودرو در هر RPM محاسبه ميشه و اين توان و گشتاور براي هر نقطه از RPM فقط يک عدد بدست مياد و هيچ ربطي به دنده اعمال شده به خودرو نداره!



    اجاز بده مثال رو کاملتر کنم، شما فرض کن دو ماشين يکسان يکي با دنده 1 و دور موتور 4000 و سرعت 30 کيلومتر بالا ميره و ديگري هم با دنده 2 و دور موتور 4000 و سرعت 60 کيلومتر موتور کدوم خودرو توان بيشتري صرف ميکنه؟
    در اينجا چون گفته شده موتور بايد پارامترهاي موتور رو در نظر بگيريم و چون هر دو موتور با RPM مساوي کار مي کنند(طبق همون توضيح بالا) در نتيجه توان مساوي صرف بالا رفتن مي کنند! اما شايد سوال پيش بياد چرا ماشين دومي سريعتر بالاميره ؟براي جواب به اين سوال بايد کل سيستم انتقال قدرت خودرو رو در نظر بگيريم و دليلش اين هست که (ضريب دنده يک*ضريبب ديفرانسيل) سرعت و گشتاور دريافتي از موتور رو به گشتاور خيلي بيشتر و سرعت کمتر تبديل ميکنه و (ضريب دنده 2* ضريب ديفرانسيل) قدرت و گشتاور موتور رو به گشتاور کمتر و سرعت بيشتر (نسبت به دنده يک) تبديل ميکنه!البته توان پايسته هست يعني همون قدري که گيربکس از موتور دريافت ميکنه همون رو صرف غلبه بر اصطحکاک و چرخش چرخها ميکنه اما توي دنده هاي سنگين گشتاور بيشتر توليد ميکنه و توي دنده ي سبک سرعت بيشتر



    دوست خوبم، ممنون از نوشته هاتون،
    بنده فارغ التحصیل مهندسی مکانیک هستم (اینو از این جهت گفتم که بدونید میدونم دارم چی میگم)،
    اینجا مجال بحث نیست، من باید چهار واحد برا شما دینامیک بگم تا بتونم جواب این سوالتو(
    چه طور ممکنه يک موتور در يک RPM دو گشتاور متفاوت توليد کنه؟!) یا این تصور اشتباه که (هر دو موتور با RPM مساوي کار مي کنند(طبق همون توضيح بالا) در نتيجه توان مساوي صرف بالا رفتن مي کنند!) بدم.
    اگه دوست داشتی کتاب دینامیک مربوط به مهندسی مکانیک نوشته مریام که در بازار موجود هست (یه کتاب مشکی رنگ قطع آ4) رو یه ورق بزن، اون وقت متوجه صحت گفته های من میشی.
    بازم اگه دوست داشتی، سوالاتت رو تک تک مطرح کن من بهت جواب میدم،
    ارداتمند شما.


  24. کاربر زیر از دوست گرامی Asad G به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    mahansaman (11 October 2012)

صفحه 1 از 3 123 آخرآخر

نشانک‌گذاری

نشانک‌گذاری

قوانین ایجاد گفتگو در تالار

  • شما نمی‌توانید گفتگوی جدید ایجاد کنید
  • شما نمی‌توانید پست جدید ارسال کنید
  • شما نمی‌توانید پیوست اضافه کنید
  • شما نمی‌توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
  • BB code ها روشن هستند
  • شکلک‌ها روشن هستند
  • کد [IMG] اکنون روشن می‌باشد
  • کد [VIDEO] اکنون روشن مي‌باشد
  • HTML کد خاموش می‌باشد