تبليغات در پيهالز




نمایش نتایج 1 به 11 از 11

نام گفتگو: آب بندی پژو 207 آی

  1. #1
    زمان پیوستن
    12 Oct 2010
    نوشته‌ها
    19
    سپاس
    5
    از ایشان 4 بار و در 3 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده آب بندی پژو 207 آی

    با درود به همه دوستان
    من هم بالاخره ماشینمو تحویل گرفتم (البته یه ده روزی هست) ولی هنوز چون سر کار هستم نتونستم خوب بهش برسم. راستی رنگ ماشینم خاکستری متال هست و دنده ای.
    نکته ای که به ذهنم رسید این بود که آیا ماشین های جدید کلا" نیاز به آب بندی دارند یا نه؟
    یه جایی خوندم که در 1000 کیلومتر اول نباید دور موتور ماشینو بالاتر از 3000 برد و بعد از آن باید کم کم از دور موتورهای بالاتر استفاده کرد!
    یکسری دوستان هم میگن که باید حتما" در دور موتورهای بالای 3000 دنده رو عوض کرد تا ماشین تنبل نشه!
    یکسری هم میگن که آب بندی اصلا" معنی نداره و این موتورها تو کارخونه آب بندی شده اند!
    یکسری هم میگن تا 1000 کیلومتر اول نباید سرعت از 80 بالا بره و حداکثر از دنده 4 استفاده بشه و از دنده 5 استفاده نشه!
    خلاصه ما موندیم و کلی نظرهای متفاوت.
    حالا دوستان عزیز اگه تجربه یا مطلبی که از نظر علمی هم ثابت شده باشه دارند خیلی خوشحال میشیم ما رو هم مستفیذ بفرمایند.
    با تشکر
    علیرضا

  2. کاربر زیر از دوست گرامی ccroperator به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    kasra008 (10 November 2011)

  3. #2
    زمان پیوستن
    16 Nov 2010
    شهر
    Tehran
    اتومبيل
    پژو206 تيپ5
    گوشی موبایل
    iPhone 4S
    نوشته‌ها
    86
    سپاس
    54
    از ایشان 54 بار و در 32 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    دوست من ماشين جديد مباركه. ايشالا تايراش برات خوب بچرخه.
    آب بندي ماشين (الي الخصوص توليدات داخلي) امري واجب است (حالا صوابو بي خيال!!)
    دور موتور را سعي كنيد بين 2500 تا 3000 نگهداريد
    با سرعت ثابت براي مدت طولاني رانندگي نكنيد
    ماشينو نگذاريد زياد درجا و دنده خلاص كار كند
    تا كيلومتر 400 - 500 بهتر است سرعت بالاي 80 ترجيحا نرويد
    الانم كه هوا رو به سردي ميره حسابي ماشينو گرم كنيد (نه بصورت درجا كار كردن)
    بنزين حدالامكان سوپر بزنيد
    ماشين نياز به اين دارد كه قطعات فلزيش با همديگه جفت و جور شوند پس فشار آوردن زياد به ماشين در اين مقطع نه تنها باعث تنبل نشدن ماشين نميشه بلكه ممكنه آسيبهايي هم وارد بكنه.
    ضمنا آب و روغن ماشينو حساسيت بيشتري بهش نشون بده و حتما از روغن مرغوب با API SJ or SL استفاده كنيد. سر كيلومتر 3000 هم تعويض اوليه را انجام دهيد
    C'est la Vie

  4. 3 نفر از کاربران ، از دوست گرامی Alber به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    kasra008 (10 November 2011),roozbeh_1 (11 June 2011),siavash45 (16 July 2011)

  5. #3
    زمان پیوستن
    16 Feb 2007
    نوشته‌ها
    31
    سپاس
    20
    از ایشان 7 بار و در 7 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    من 207 اتومات گرفتم و دیروز اولین مسافرت رو به مسافت 200 کیلومتر رفت و برگشت با هاش رفتم ( جمعا 400 تا ) تا سرعت 130 هم رفتم یعنی اشتباه کردم ؟ البته یه چیزی که کمی منو نگزان کرد این بود که سرپائینی با شیب تندی داشتم حدود 15 متر و ترمز خوب عمل نمی کرد و مجبور میشدم ترمز دستیو بکشم . توی این حالت باید چکار میکردم ؟

  6. #4
    زمان پیوستن
    14 Mar 2011
    شهر
    ارومیه
    اتومبيل
    peugeot 405 peugeot 207 i
    گوشی موبایل
    htc
    نوشته‌ها
    53
    سپاس
    58
    از ایشان 35 بار و در 21 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    دوست عزیز به نظر من حتما ترمز ایراد داره ببر نمایندگی یه نگا بنداز بهش چون این ماشین هر کجاش هم ضعیف باشه {که نیست} ترمزهاش قابل قبوله

  7. 3 نفر از کاربران ، از دوست گرامی behzad 207 به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    kasra008 (10 November 2011),shahrouz64 (17 July 2011),siavash45 (17 July 2011)

  8. #5
    زمان پیوستن
    21 Jan 2011
    شهر
    تهران
    اتومبيل
    پژو 207i اتوماتیک
    گوشی موبایل
    iPhone 4 و BlackBerry 9900
    نوشته‌ها
    104
    سپاس
    54
    از ایشان 88 بار و در 53 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط siavash45 مشاهده گفتگو
    من 207 اتومات گرفتم و دیروز اولین مسافرت رو به مسافت 200 کیلومتر رفت و برگشت با هاش رفتم ( جمعا 400 تا ) تا سرعت 130 هم رفتم یعنی اشتباه کردم ؟ البته یه چیزی که کمی منو نگزان کرد این بود که سرپائینی با شیب تندی داشتم حدود 15 متر و ترمز خوب عمل نمی کرد و مجبور میشدم ترمز دستیو بکشم . توی این حالت باید چکار میکردم ؟
    دوست عزیز حتما" ببر نمایندگی چون یکی از بهترین چیزای این ماشین ترمزشه
    آخرین ویرایش به وسیله shahrouz64 : 17 July 2011 در 03:03 PM

  9. 2 نفر از کاربران ، از دوست گرامی shahrouz64 به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    kasra008 (10 November 2011),siavash45 (18 July 2011)

  10. #6
    زمان پیوستن
    16 Feb 2007
    نوشته‌ها
    31
    سپاس
    20
    از ایشان 7 بار و در 7 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    با تشکر از راهنمایی شما
    گذشته از ترمز برای سرویس اولیه چه موقع اونو ببرم , دفترچه گارانتی اونو که دیدم چیزی دستگیرم نشد .چیزی به اسم آچار کشی نیاز داره؟

  11. #7
    زمان پیوستن
    21 Jan 2011
    شهر
    تهران
    اتومبيل
    پژو 207i اتوماتیک
    گوشی موبایل
    iPhone 4 و BlackBerry 9900
    نوشته‌ها
    104
    سپاس
    54
    از ایشان 88 بار و در 53 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    [QUOTE=siavash45;913298]با تشکر از راهنمایی شما
    گذشته از ترمز برای سرویس اولیه چه موقع اونو ببرم , دفترچه گارانتی اونو که دیدم چیزی دستگیرم نشد .چیزی به اسم آچار کشی نیاز داره؟[/QUمعمولا" 5000 کیلومتر هست ولی اگه مشکل احساس می کنید حتما" قبل از این کیلومتراز مثلا" 1000 کیلومتر ببرید

  12. کاربر زیر از دوست گرامی shahrouz64 به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    siavash45 (20 July 2011)

  13. #8
    زمان پیوستن
    22 Jun 2011
    نوشته‌ها
    11
    سپاس
    16
    از ایشان 16 بار و در 8 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    با سلام به دوستان نکاتی در مورد آببندی خودرو که امیدوارم مفید باشه ......... منبع:http://hamzeh86rostami.blogfa.com
    معمولاَ کمتر کسی به مقوله آب بندی کردن ماشین اهمیت می ده یا حتی فکر میکنه .
    متاسفانه عادتهای اشتباه ما در استفاده بهینه و بهتر از خودرو داره به یک فرهنگ غلط در میاد
    اکثراَ کسانی رو می بینیم که تازه خودرو صفر گرفته اند و عشق گاز و سرعت دارند و اصلا به صفر بودن ماشین یا آب بندی و ..... توجه نمی کنند!
    یکی از نکات آببندی اینجاست که ممکن است آببندی نادرست، تاثیر مستقیم بر عملکرد خودرو نداشنه باشد و یا بزودی ایرادی نمایان نشود ولی مشکلات جزئی و حل نشدنی از جمله سوت یا زوزه جزئی دیفرانسیل یا هریک از دنده های 1و2و3و4و5 ، کارکرد و صدای بد موتور همراه با لرزش و... را برای همیشه بوجود آورد.
    گاهی وقتها عیبهایی که برای ماشین پیش میاد از عدم آب بندی صحیح خودرو هست که هیچگاه در زمان بروز عیب به فکر ما خطور نمی کند و نمی دانیم که علت اصلی چیست.
    بد نیست بدانید که کلیه مشخصات و قابلیت های اکثر خودرو ها( اعم از حداکثر قدرت و گشتاور و شتاب و سرعت) بعد از آببندی قابل دست یابی است برای مثال خودرو های پراید- پژو پارس- پژو206... بعد از تحویل از کارخانه به سختی به سرعت 130km/h خواهند رسید.

    دلایل آببندی خودرو:
    ۱-قطعات مکانیکال خودرو از جمله لاینر و رینگ ها و نیز سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکپی کاملاً ربز می باشند که بایستی با کارکرد آرام همراه با روغن کاری سطوح مذکور را ملایم کرد.
    ۲-بدلیل غیر هم جنس بودن قطعات استفاده شده در موتور خودرو ها نیاز است تا این قطعات با یکدیگر اداپته شده و جهت گیری شوند.
    ۳-با توجه به وجود انواع سیل و واشر های از جنس مس در اتومبیل و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگونی دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آببندی گردد.
    ۴-آببندی تنها بر روی موتور نمی باشد و قطعات موجود در گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردارند و با توجه به اینکه تماس متال به متال در گیرکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آببندی لازم و ضروری می باشد.

    زمانیکه يه جفت دنده تازه ساخته شده كنار هم قرار بگيرند خوب با هم مَچ نميشن و با اصطكاك و سر وصدای بیشتر كار ميكنند
    حالا اگر شركت سازنده شركت معتبري باشه مياد و اين دو تا دنده رو با هم روي دستگاه مخصوص مي بنده و چند ساعتي رو در حال كار كردن با هم قرار ميده تا به اصطلاح دنده ها با هم آببندي بشن (که در حالت تولید انبوه امکان پذیر نیس) يعني در واقع اون مقدار بد تراشيدگي خورده ميشه و دنده ها با هم از نظر پروفيل دنده مَچ ميشن.
    دلیل اینکه موتور های تعمیری آببندی بیشتری میخواد برای اینه که تراشکارها قطعات رو سفت تر میگیرن ولی کارخونه روون تر. (فاصله بین دو قطعه که در کنار هم حرکت می کنند)
    هرچند سطح کلیه قطعات فلزي، پیش از مونتاژ ( برحسب دقت عملیات ماشینی و تراش كاري) صيقلي مي شوند اما زمانی به بهترین حالت خود می رسند که در دور پائين و با روان كاري مناسب، بر روي هم حركت كنند. روانکاری در دور موتور بالا در آغاز به کار این قطعات و قبل از آب بندی، بازده بالایی ندارد. این مساله بیشتر به دلیل رفتار مصالح درگیر در اصطکاک و سایش است نه به دلیل ضعف احتمالی در عملکرد پمپ روغن. در واقع در دورهای بالا به دلیل اصطکاک بیشتر قطعات با هم، روغن نمي تواند مانند دورهاي پائين بین قطعات نفوذ کند و روانکاری کند. در نتیجه، بخوبی صیقلی نمی شوند و دما بالا رفته و عملیات آب بندي، به خوبي انجام نخواهد شد. بنابراین، گرفته شدن دمای قطعات و خنک شدن آنها هم اهمیت دارد. اتفاقی که در حالت درجا و سکون خودرو، به خوبی انجام نمی شود. به همین دلیل در راهنمای بیشتر خودروها گفته می شود: در چند کیلومتر ابتدایی از دورهای بالا، شتاب گیری ناگهانی و کارکردن درجا (بیش از اندازه) پرهیزکنید.

    حال چندتا سوال پیش میاد....
    پیستون هر چی با سرعت بیشتر(در حد مجاز) کار کنه سیلندر رو صیغلی تر میکنه اینجوری هم اصطحکاک کم میشه هم آب بندی محفظه احتراق بهتر میشه...؟
    آیا با افزایش دور گرمای محفظه بیشتر و محفظه گشاد تر نمیشه ؟
    آیا توی دور بالا روغن میتونه از عهده فشار خیلی زیادی که به خاطر نو بودن موتور و مقدار بسیار زیاد پلیسهء داخلش هست بر بیاد ؟
    خوب به غیر از دلایلی که در بالا گفته شد حداقل این رو می دانیم که استرس روی موتور توی دورهای پایین خیلی کمتر از دورهای بالاست پس بهتره قطعات توی دور پایین تر کار کنن حتی اگر مراعات اولیه موتور سود نداشته باشه حداقل ضرر نداره ولی از روز اول تخته کردن گاز حتماً ضرر داره .

    بهتر است در زمان آب بندی از این امور، پرهیز کنیم:
    - رانندگی پر شتاب (چه حرکت چه توقف).
    - حرکت تخت گاز یا پرسرعت.
    - رانندگی با یک سرعت ثابت یا دور موتور یکنواخت به مدت طولانی.
    - حرکت در شیب های تند به مدت طولانی.
    - استفاده از ظرفیت کامل خودرو (بار، بکسل و ...).
    - پر کردن دنده ها، یا استفاده از دنده مرده (که البته در گیربکس های اتوماتیک نیست).
    - کارکرد درجا بیش از 3 دقیقه (ضمن اینکه رانندگی با موتور سرد، موجب آسیب می شود)
    _ در طول این مدت (رسیدن تا 1000 کیلومتر) مرتب آب و روغن ماشین رو چک کنید
    _ سعی کنید همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید اما اگر دسترسی ندارید یا اینکه هزینه اون بالاتر هست ، حتی الامکان تا 1000 کیلومتر اولیه بنرین سوپر استفاده کنید
    _ تا آب بندی کامل ماشین از دست زدن به ماشین خودداری کنید منظورم اسپورت کردن و تیونینگ و .... هست
    _ بعد از طی مسافت 1000 کیلومتر یه مرتبه فشار به ماشین نیارید بگذارید به مرور دورهای بالای موتور رو ماشین شما تجربه کنه
    _ معمولا بعد از طی 5000 کیلومتر می شه دورهای 6000 یا بیشتر رو استفاده کرد
    باور بفرمایید که رعایت این موارد اصلا سخت نیست فقط کمی حوصله می خواد
    - توجه به دستورات مندرج در دفترچه هر خودرو و توصیه های سازنده آن.
    امروزه در اکثر دفترچه های خودرو از این توصیه ها دیگر به نام آب بندی، یاد نمی شود بلکه از آنها به عنوان توصیه هایی برای کارکرد اقتصادی و کمک به دوام محصول، یاد می شود
    * آببندی به روش کلی فقط در خودرو های صفر کاربرد دارد و موتور تازه تعمیر پس از ۵ ساعت کارکرد درجا آببندی می شود.
    برای مثال، آببندی پراید:
    ۱-تا ۲۰۰ کیلومتر اول با دنده های ۱و۲ -دور موتور ماکسیسمم بر روی ۲۵۰۰ دور
    ۲-پس از آن دور موتور را در دنده های ۱و۲ افزایش داده و روی دور ۳۰۰۰ تعویض دنده از ۱به ۲ را انجام می دهیم
    ۳-پس از آن در ۲۵۰ کیلومتر تعویض دنده از ۲ به ۳ و بر روی دور ۳ انجام می گیرد.
    ۴-با دنده های ۱و۲و۳ تا دور ۳۲۰۰ رانندگی نمایید و پس از آن در ۶۰۰ کیلومتر زمانی که سرعت خودرو به ۷۵ کیلومتر رسید تعویض دنده را انجام دهید.
    ۵-از کیلومتر ۷۵۰ می توانید از دنده ۵ و با دور زیر ۳۰۰۰ استفاده نمایید.تا خودرو ۹۰۰ کیلومتر را طی کند.
    ۶- پس از آن در اتوبان ۲۰۰ کیلومتر با بیشترین سرعت موجود ۱۷۵ رانندگی نمایید و پس از آن در ۱۱۰۰ خودرو را به نمایندگی مجاز ببرید.و روغن گیربکس و موتور را تعویض نمایید.
    نکته:در طول آببندی از دو نفر بیشتر سوار نکنید.ایرادات استخراجی را یادداشت نمایید و پس از مراجعه به مراکز مجاز اعلام نمایید.
    ***این روش بر اساس اطلاعات قطعات بکار رفته در خودرو و آزمایش های علمی استخراج گردیده است و یک روش کاملا پیشنهادی می باشد و این شرکت مسولیت های ناشی از انجام این آببندی را نمی پذیرد

  14. کاربر زیر از دوست گرامی mehrdad-pl به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده است :

    FL66 (31 July 2011)

  15. #9
    زمان پیوستن
    08 Mar 2009
    شهر
    تهران
    اتومبيل
    مگان 2000
    گوشی موبایل
    iphone 4S
    نوشته‌ها
    767
    سپاس
    2,920
    از ایشان 2,407 بار و در 676 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط ccroperator مشاهده گفتگو
    با درود به همه دوستان
    من هم بالاخره ماشینمو تحویل گرفتم (البته یه ده روزی هست) ولی هنوز چون سر کار هستم نتونستم خوب بهش برسم. راستی رنگ ماشینم خاکستری متال هست و دنده ای.
    نکته ای که به ذهنم رسید این بود که آیا ماشین های جدید کلا" نیاز به آب بندی دارند یا نه؟
    یه جایی خوندم که در 1000 کیلومتر اول نباید دور موتور ماشینو بالاتر از 3000 برد و بعد از آن باید کم کم از دور موتورهای بالاتر استفاده کرد!
    یکسری دوستان هم میگن که باید حتما" در دور موتورهای بالای 3000 دنده رو عوض کرد تا ماشین تنبل نشه!
    یکسری هم میگن که آب بندی اصلا" معنی نداره و این موتورها تو کارخونه آب بندی شده اند!
    یکسری هم میگن تا 1000 کیلومتر اول نباید سرعت از 80 بالا بره و حداکثر از دنده 4 استفاده بشه و از دنده 5 استفاده نشه!
    خلاصه ما موندیم و کلی نظرهای متفاوت.
    حالا دوستان عزیز اگه تجربه یا مطلبی که از نظر علمی هم ثابت شده باشه دارند خیلی خوشحال میشیم ما رو هم مستفیذ بفرمایند.
    با تشکر
    علیرضا
    درود بر شما
    در رابطه با آب بندی 207 هیچ مطلب مکتوب و معتبری وجود نداره و هر چی که گفته میشه ناشی از شنیده هاست و پایه و اساس علمی و فنی نداره .
    به نظر من اگه این ماشین نیاز به آب بندی داشت حتما تو کاتالوگش یا تو سایت پژو بهش اشاره میشد .
    سپاس
    دستانی که کمک میکنند بسی مقدس تر از لب هایی هستند که دعا میکنند .
    کوروش کبیر

  16. 3 نفر از کاربران ، از دوست گرامی amirvania به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    amin.405 (14 October 2011),FL66 (1 August 2011),mehrdad-pl (1 August 2011)

  17. #10
    زمان پیوستن
    09 Jan 2006
    شهر
    رشت
    اتومبيل
    207i
    گوشی موبایل
    nokia n80
    نوشته‌ها
    548
    سپاس
    120
    از ایشان 180 بار و در 134 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    منم ماشین رو 3000 کیلومتر بردم آچار کشی ، یارو گفت این ماشین حتی آچار کشی هم نمیخاد حالا تا اینجا امدی یه آچارم واست میکشم . بعد گفتم روغن عوض کن ، گفت ببر 5000 بیار واست عوض کنم .. حالا 5000 شد فردا دارم میبرم روغن عوض کنم .. راجع به آب بندی هم سوال کردم نمایندگی گفت اصلا رو این ماشین حساس نباش .. تا میتونی ازش کار بکش .. اتفاقی واسش نمیافته..

    درضمن ترمز فوق العاده ای داره این ماشین .. ولی خودم وقتی ترمز میکنم و همزمان فرمون میدم یه احساس خش حس میشه که یارو گفت جنس لنت ترمز خوب نیست .. البته نمیدونم !! شایدم بد نصب کرده باشن
    cpu: intel core i5
    mb: p55-ud4p
    vga:geforce gts250
    ram:2dg ddr3
    power :esp 800w
    case :green infinity

  18. 2 نفر از کاربران ، از دوست گرامی jalil_enrique به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    FL66 (10 November 2011),kasra008 (10 November 2011)

  19. #11
    زمان پیوستن
    08 Mar 2009
    شهر
    تهران
    اتومبيل
    مگان 2000
    گوشی موبایل
    iphone 4S
    نوشته‌ها
    767
    سپاس
    2,920
    از ایشان 2,407 بار و در 676 نوشته سپاسگزاری شده است

    پیش گزیده

    نقل قول نوشته شده توسط jalil_enrique مشاهده گفتگو
    منم ماشین رو 3000 کیلومتر بردم آچار کشی ، یارو گفت این ماشین حتی آچار کشی هم نمیخاد حالا تا اینجا امدی یه آچارم واست میکشم . بعد گفتم روغن عوض کن ، گفت ببر 5000 بیار واست عوض کنم .. حالا 5000 شد فردا دارم میبرم روغن عوض کنم .. راجع به آب بندی هم سوال کردم نمایندگی گفت اصلا رو این ماشین حساس نباش .. تا میتونی ازش کار بکش .. اتفاقی واسش نمیافته..

    درضمن ترمز فوق العاده ای داره این ماشین .. ولی خودم وقتی ترمز میکنم و همزمان فرمون میدم یه احساس خش حس میشه که یارو گفت جنس لنت ترمز خوب نیست .. البته نمیدونم !! شایدم بد نصب کرده باشن
    درود بر شما
    من ماشینم حدود 9000 تا کارکرده و هنوز روغنش رو عوض نکردم . تو کاتالوگش که نوشته رو 20000 تا باید عوض بشه اما من قصد دارم به 10000 تا که رسید عوضش کنم . به نظر من 5000 تا خیلی زوده . پولتون رو هدر ندید خیالتون راحت باشه تو بدبینانه ترین حالت 10000 تا براتون کار میکنه .
    سپاس
    دستانی که کمک میکنند بسی مقدس تر از لب هایی هستند که دعا میکنند .
    کوروش کبیر

  20. 2 نفر از کاربران ، از دوست گرامی amirvania به دلیل این نوشته سودمند سپاسگزاری کرده اند :

    arman 321 (10 November 2011),FL66 (10 November 2011)

نشانک‌گذاری

نشانک‌گذاری

قوانین ایجاد گفتگو در تالار

  • شما نمی‌توانید گفتگوی جدید ایجاد کنید
  • شما نمی‌توانید پست جدید ارسال کنید
  • شما نمی‌توانید پیوست اضافه کنید
  • شما نمی‌توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
  • BB code ها روشن هستند
  • شکلک‌ها روشن هستند
  • کد [IMG] اکنون روشن می‌باشد
  • کد [VIDEO] اکنون روشن مي‌باشد
  • HTML کد خاموش می‌باشد