تو سایت روسی به آدرس
http://www.autoreview.ru/archive/200...ase_id=2587920
آدرس ترجمه به انگلیسی
http://translate.google.com/translat...3958%26hl%3Den
یک مقایسه و بررسی کامل بین 4 ماشین سمند LX - لوگان( ال 90 ) - کیا اسپکترا(که با موتور 1600 16 سوپاا از ریو سرتره ) و چری Amulet کرده و این چهار ماشین رو به خاطر قرار داشتن تو رنج قیمت 10 تا 15 هزار دلار انتخاب کرده
امتیاز دهی و بررسی های این سایت که نسبتا معتبر هست
و خیلی جاهاش از سمند نقد هم کرده به ترتیبی هست که میبیند 
اگر با گوگل به انگلیسی دست پا شکسته تبدیل کنید مقاله قشنگی هست که چند تا نکته اش رو میارم
اول بحث نوع موتور و قیمت در روسیه بر حسب دلار :
*************************موتور ************ قیمت پایه ******* قیمت فول
سمند ال ایکس *****1800 - 8سوپاپ 100 اسب ***** 10950 ***** 13300
لوگان( ال 90 ) ***** 1600 - 8سوپاپ-90 اسب***** 12449 *****14139
کیا اسپکترا***** 1600 - 16سوپاپ-101 اسب***** 12970***** 15690
چری آمولت***** 1600 - 8سوپاپ-94 اسب***** 9000 *****12650
بحث بعدی امتیاز دهی هست. جالبه که این سایت قبل از اینکه چند تا ماشین رو با هم مقایسه کنه از افراد نظر سنجی میکنه که قبل از این تست 6970 نفر رای داده اند و به نظر اونا ماشینها به این ترتیب برنده میشدند : 
لوگان( ال 90 ) 45.82 %
کیا اسپکترا 39.35%
سمند ال ایکس 12.34%
چری آلموت 2.48%
Here's how to vote as:
Renault Logan 45.82%
Kia Spectra 39.35%
Iran Khodro Samand 12.34%
Chery Amulet 2.48%
Voted 6970 people
ولی بر اساس پارامترهای که تعریف کرده ال نود و سمند بیشترین امتیاز یعنی 750 و بعد چری با 695 و کیا آخر با 685 امتیاز شده . جالب اینکه تو بیشتر پارامترها مثل سهولت رانندگی، طراحی بیرون و داخل ، سطح امکانات و ... سمند اول و ال 90 رتبه بعد را کسب کرده و تو بعضی پارامترها برعکس و جالبتر اینکه تو اینجا هم از نظر ترمز
سمند با 65 امتیاز اخر و ال 90 با 90 امتیاز اول شده (از 100 امتیاز). و برای من جالب بود که وزنی که برای هر پارامتر تعیین کرده متفاوت هست و مثلا برای ترمزها بیشترین سطح امتیاز یعنی 100 تعیین کرده .
یک قسمت جالب دیگر این مقاله، تست المپیک هست که هر ماشین باید روی سطح آسفالت خیس یک مسیر مارپیچ رو با سرعت 65 کیلومتر طی کنه

و هر ماشین توسط پنج راننده آزمایش میشه و در صورت برخورد به موانع پلاستیکی یا کاهش سرعت تست مردود خواهد شد. نمودار مسیر حرکت
در این تست سمند برنده شد ولی با اختلاف بسیار. یعنی از 5 راننده 4 راننده موفق شدند مسیر رو راحت طی کنندکه نوشته سمند تو این مورد بسیار دقیق عمل میکنه و چرخها بدون لیز خوردن و انحراف به دقت حرکتهای راننده رو اجرا میکنه که نتیجه ش عدم موفقیت تنها یک راننده بوده
در حالیکه رتبه بعدی برای ال 90 بود که در نقطه مقابل یک نفر از پنج نفر موفق شده بود و نوشته هر کی میخواست سماجت به خرج بده و مسیر رو طی کنه اکثرا به لیز خوردن چرخهای عقب مواجه میشدند و منحرف میشدند و برای دو ماشین بعدی هیچکدوم موفق به طی صحیح مسیر نشدند و یه چیزای نوشته بو که خیلی متوجه نشدم ولی بیشتر بحث ش رو عدم فرمان پذیری این ماشینا بود که بیشتر راننده ها بخاطر لیز خوردن چرخها یا منحرف شده بودن یا کاهش سرعت داده بودند.

تو عکس زیر فشار وارده رو کیا ملاحظه میشه
دو تصویر زیر هم توزیع وزن و ابعاد ماشنها رو نشون میده
و جزئیات مقاله و تصاویر بیشتر رو هم خودتون میتونید در صورت علاقه از آدرس سایت اصلی نگاه کنید
و یک آزمایش هم بین تندر - فیات و یه ماشین دیگه که الان یادم نیست کرده که فرصت شد خلاصه اون رو هم میزارم
و آخر نظر خودم

اینکه قبلا 206 داشتم و الان هم یک سال هست یک سمند معمولی 83. باید بگم بعد از 90 هزار کیلومتر راضی هستم . البته بحث تکراری هست ولی همه میدونیم یه ماشین با تمام معیارها زیر 30 میلیون پیدا نمیشه.
و حالا اگر بخواهیم بین 10 تا 15 میلیون انتخاب کنیم میایم به فاکتورهامون نمره میدیم.
فاکتورهای من به ترتیب عبارت بودند از هندلینگ و پایداری بعد ایمنی و داشتن قدرت کافی - خدمات کافی و وفور قطعات و مکانیک - - فضای مناسب سرنشینان و ص عقب - امکانات مناسب و کافی (ضد سرقت بودن - شیشه عقب برقی - گرمکن عقب - اجزا بیرونی همرنگ بدنه - کامپیوتر سفریو...) - داشتن سرعت بالای مطمئنه که بعد از تمام اینها سمند رو انتخاب کردم و الان هم راضیم
و مشکلش هم یکی اینکه برای حرکت اولیه مثل 206 فرز و چابک نیست هر چند قدرتمند حرکت میکنه به هر حال یه موتور 16 سوپاپ خیلی بیشتر بش میاد و دید عقبش و یا دنده عقب با وجود آئینه های خوب اصلا مشکلی نداره و ترمزش هم برای من خوب هست و ABS بودن به قدرت ترمز کمکی نمیکنه
نشانکگذاری